Ervin Rustemagić, een van de meest invloedrijke stripagenten van Europa, is op 73-jarige leeftijd overleden. Zijn leven en werk laten diepe sporen na in de wereld van het beeldverhaal. Geboren in Sarajevo in 1952 werd Rustemagić al op jonge leeftijd gegrepen door strips en begon hij zijn loopbaan als journalist en redacteur. Op amper negentienjarige leeftijd richtte hij het tijdschrift Strip Art op, dat prompt uitgroeide tot hét platform voor stripmakers uit voormalig Joegoslavië waar gerenommeerde auteurs hun werk deelden met een breed publiek. Dit tijdschrift kreeg internationale erkenning en leverde hem in 1984 zelfs de prestigieuze Yellow Kid-prijs op tijdens het Lucca Comics Festival in Italië.
Het echte zwaartepunt van Rustemagićs carrière lag echter bij Strip Art Features (SAF): het agentschap dat hij in de jaren tachtig oprichtte en uitbouwde tot een onmisbare schakel voor tientallen Europese en Amerikaanse stripmakers. SAF bracht grote namen samen zoals Hermann, Joe Kubert, François Walthéry, Giorgio Cavazzano, en zelfs André Franquin. Via het agentschap werden talrijke licenties, buitenlandse uitgaven en originele kunstwerken wereldwijd verspreid, waarbij Rustemagić vaak als bemiddelaar en vertrouwenspersoon optrad voor zowel artiesten als uitgevers. Zijn neus voor talent en zijn internationale netwerk zetten de deur wagenwijd open voor stripmakers die buiten hun landsgrenzen wilden treden.
Maar Rustemagićs leven werd getekend door meer dan alleen werk. Tijdens de oorlog in Bosnië moest hij met zijn gezin onderduiken in het belegerde Sarajevo. Terwijl hij van het leven werd beroofd in zijn geboorteplaats—duizenden originele striptekeningen uit zijn collectie werden verwoest—wisten zijn aangrijpende faxberichten uit de belegerde stad een wereldwijd publiek te raken. Deze berichten legden de basis voor Joe Kubert’s bekroonde graphic novel “Fax from Sarajevo”, waarin Rustemagićs persoonlijke tragedie symbool stond voor het grotere menselijke lijden, maar ook voor hoop, overlevingskracht en de verbindende kracht van kunst.
Na zijn ontsnapping vond Rustemagić een nieuwe thuisbasis in Slovenië. Vanaf daar bouwde hij SAF verder uit en bleef hij zich onvermoeibaar inzetten voor het verbinden van stripculturen, het begeleiden van jonge en gevestigde makers, en het promoten van de negende kunst op internationale schaal. Tot aan zijn overlijden bleef hij actief betrokken bij uitgaven, advies en het delen van zijn passie voor strips met iedereen die hem ontmoette.
Zijn impact is nog steeds voelbaar: talloze stripmakers noemen hem een mentor en vriend; uitgevers roemen zijn zakelijke scherpte en warme persoonlijkheid; verzamelaars missen zijn unieke gevoel voor kwaliteit. Rustemagić wist bruggen te slaan tussen West en Oost, tussen traditie en vernieuwing.
Dit artikel is gebaseerd op het originele bericht van Stripspeciaalzaak, dé stripnieuwswebsite voor liefhebbers die wij graag steunen.